kravallerna på netto

När jag plockat ihop de få matvoror på Netto som jag som fattig student har råd med och beger mig mot kassan ser jag det tråkiga, en sjumilakö! Det är kanske 15 personer före mig och det märkliga är att det endast är en kassa öppen. Som tur var hade jag inge bråttom utan ställer mig lugnt och fridfullt sist i kön. Framför mig verkar hela klanen av koranens anhängare stå och de diskuterar häftigt, självklart på ett språk som jag inte förstår. Även PRO verkar ha traskat sig till netto just denna dag och denna tid för jag tycker att det kryllar av gamla farbröder och gummor, käppar och rullatorer. Jag hör panchisarnas ständiga gnat och tjat om "ack vilken lång kö det är" och "var tusan är all personal". Panchisarna springer skyttetrafik fram till den stackars kassören som jobbar förbrilt för att få kölinjen allt kortare, han ringer förbrilt efter mer personal men som tar lång tid på sig att komma.

Efter många suck, stöningar, klagomål och ondskefulla blickar från PROgänget kommer den stackar kassörskan. När hon har ca 30 meter kvar till kassan ropar en av gubbarna till henne "VILKEN KASSA HADE DU TÄNKT ATT ÖPPNA?" När hon med handen visar vilken det kommer att bli är det som om en dörr öppnas och alla tror att de ska bli odödliga om de bara hinner igenom den innan den stängs. Folk armbågar sig fram, försöker tränga sig igenom med rullatorer och kundvagnar, låtsas som att de är ensama i butiken och löper amok mot kassan. Ingenting verkar stoppa dem, det enda som är säkert är att varje enskild ska fram till kassan.. om det så är det sista de gör.
Det roliga är att det bara är PROs anhängare som gör det.
Jag däremot står lugnt och fint kvar i kön och åskådar hela spektaklet. Möter med blicken kvinnan som står framför mig och skrattar lite fånigt till det som nyss hände. Kvinnan framför mig skrattar tillbaka och säger "akta dig så att du inte blir gammal, då har du så mycket att göra så att du inte ens har tid till att stå i kö."

Så nu undrar jag en sak mormor, är det verkligen såhär det går till när du och morfar går och handlar? Samlar ni hela erat boulegäng utanför ICA maxi varje tisdag kl 15.00 för att sedan rivalisera hela butiken?


netto och pensionär = kravaller?

Kommentarer
Postat av: Mormen

Kära Frida! Det du utsatts för har även hänt mig o jag kan ju bara beklaga. Inte i min vildaste fantasi kan jag känna sympati för ett sådant beteende av gamla belevade människor. Så: Du kan känna dig lugn för att inte DIN mormor o morfar skämmer ut sig på detta sätt! Vi tar det lugnt o en huvudregel är att vi absolut undviker att handla i rusningstid speciellt lunchtid.För vår egen o andras skull. Ha överseende: Det är inte alltid kul att bli gammal o känna sig trampad på kanske. SÅ känner inte vi. Vi har bara så fantastiskt bra vi två så vi kan bjussa på att förlåta dumt ibland. Kramar!

2009-02-18 @ 21:11:39
Postat av: Jepp

"Framför mig verkar hela klanen av koranens anhängare stå"



haha den där lånar jag ^^

2009-02-20 @ 01:00:49
Postat av: Anonym

2009-02-22 @ 16:51:39
Postat av: Mormen

Jag har verkligen TALAT med mina kollegor, PRO-arna, och så gott som alla lovar att scanna hädanefter för att undvika långa köer över huvud taget!Några av dom har varit skamsna o lovar bättring! Man KAN ändra faktiskt, trots hög ålder (tror jag)) !!!!

2009-02-22 @ 16:57:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0