svar om deffen

har länge nu funderat över vad jag ska skriva här, men min hjärna är verkligen nollställd. Men eftersom en hel del frågor ramlar in om hur det går med deffen så kan jag väl dra en genomgång.

1. Ska du tävla i bodyfitness?
Nej det ska jag verkligen inte! Varför jag gör deffen är för att jag vill prova på någonting nytt när det gäller träningen men också för att ha ett mål med min träning. Jag har känt att det känts så meningslöst med att bara träna på utan mål, då märker man inte av resultaten. Sen att sommaren närmar sig och att jag vill känna mig fräsh kan ha en liten del i det hela också, men den absolut främsta anledningen är för att jag själv vill se om jag klarar av det.

2. Hur länge ska du hålla på?
Idag är det två veckor sedan jag började och tanken är att vi ska hålla på i tre månader. Så det är ett tag, många frågar om det verkligen är hälsosamt, och visst det är klart att det inte är hälsosamt att leva såhär hela livet, men under perioder är det ingen som helst fara.
Det som innebär med att jag deffar är att kost och träningsupplägget läggs om. Sedan december har jag förberett inför denna period, detta genom att ha en såkallad "byggperiod". Den gick ut på att äta mycket, framförallt protein och träna mycket, för under denna period är det muskler som ska byggas, i massor!

Det som skiljer byggperioden mot deffperioden är kostens upplägg men också träningsupplägget. Nu handlar det träningsmässigt om att öka konditionsträningen, och bibehålla muskelmassan i möjligaste mån. Kosten innebär minskat kilokaloriintag och en rejäl minskning av kolhydrater och istället en ökning av protein. Detta kommer resultera i att en del muskelmassa kommer försvinna, men det är de man måste uppoffra för att kunna få dem att träda fram och bli så synliga som möjligt.

3. Hur mår du av deffen?
Jag mår verkligen hur bra som helst. Det är otroligt hur mätt jag är om dagarna, och det är så skönt att veta att man verkligen äter hälsosamt. Jag känner ingen som helst skillnad i hur jag mår, jag orkar fortfarande samma saker som jag gjort förr (om inte mer!). Det fungerar alltså än sålänge galant och jag tycker bara det är roligt.

Jag kan säga att jag verkligen har koll på läget, jag har hittat någonting som jag tycker är jätteroligt och det känns som jag tidigare nämnde att jag har fått mål med min träning, jag har någonting att se fram emot! Nu är det inte bara att gå till gymmet bara för att veta att man har varit där som gäller, nej nu vill jag dit för att kunna nå de mål och resultat som jag vill åstadkomma. Jag gillar detta starkt!

Jag ska också säga att jag ständigt lär mig nytt om det hela, men jag måste erkänna att näringslära kursen och Emelie är de som jag mest ska tacka. Emelie är en helt underbar träningskompis som går samma program som mig, fast året över. Hon har deffat förr och det är tack vara henne som allting går så bra. Jag skulle aldrig ha gett mig in på detta om jag inte hade haft henne, för hon är verkligen great!

"Be real, don't be fake. Be smart. Don't waste your time. Find that spark inside you and make it the biggest fire around. Let it burn out of control. Take control of your destination and never give it up. Stop making excuses.
MAKE IT WORK"


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0